top of page

דוח סקאוט - על מס' 8 החדש-ישן של אברטון - אלכס אייוובי

ברוכים הבאים לדוח סקאוט נוסף של ארכיטקט הכדורגל. הפעם נדבר על הגרסה החדשה והמשופרת של שחקן שרובכם כבר מכירים, אלכס איוובי.


 

פרופיל: שם: אלכס איוובי תאריך לידה: 3.5.1996 (בן 26) גובה: 1.8 מ' קבוצה נוכחית: אברטון גדל באקדמיה של: ארסנל נבחרת לאומית: ניגריה עמדה: שחקן כנף רוב הקריירה, קשר 8 העונה


אלכס איוובי נולד ב1996 בלאגוס שבניגריה, ובגיל 4 עבר לאנגליה עם משפחתו. קשר משפחתי מעניין שיש לבחור - הוא האחיין של ג'יי ג'יי אוקוצ'ה האגדי שהוא אחיה של אימו. בשנת 2015 ואחרי 11 שנים באקדמיה של ארסנל, קיבל השחקן הצעיר את ההזדמנות בקבוצה הבוגרת, במדיה שיחק עד 2019 אז עבר לאברטון. איוובי מחזיק בסט כלים התקפי מרשים מאוד. השנים שהוא העביר כשחקן כנף לימדו אותו לבצע דריבל טוב עם הכדור צמוד לרגל ולהשתחרר ממצבי לחץ גבוה, יש לו מסירות נהדרות והוא יודע ליצור מצבים גם מחצאי השטחים. כמו כן, איוובי יחסית גבוה וחזק ביחס לשחקן כנף והוא עובד מאוד קשה במהלך המשחק. אם יש משהו שאפיין מאוד את הקריירה של איוובי עד כה, זה איכות מדהימה ביחד עם חוסר יציבות שהרגיזה את אוהדי ארסנל לאורך השנים. לאורך כל התקופה שלו כשחקן כנף גם בארסנל וגם בארבטון, ניתן היה לראות שחסר לו משהו, משהו לא פוגע, משהו שעשוי להזכיר לאוהדי יונייטד את מרקוס רשפורד למשל.

אז איך משחקן לא יציב בקבוצה התקפית ודומיננטית כמו ארסנל, איוובי הופך לכוכב של אברטון ומועמד לשחקן החודש בפרמייר ליג בקבוצה שנמצאת בחצי התחתון של הטבלה? כאן נכנס לתמונה אחד המאמנים הכי פחות מוערכים בפרמייר ליג לדעתי - פרנק למפארד. בגלל שזה לא פוסט עליו אני לא ארחיב כאן על למה אני חושב שמגיע לו לקבל יותר קרדיט, פשוט נראה לכם את השינוי שהוא חולל אצל איוובי וניתן לכם לשפוט.


 

התפקוד של איוובי באברטון

בפעם הראשונה בקריירה שלו, ניתנה לאיוובי ההזדמנות לשחק באזור יותר מרכזי במגרש. אברטון של למפרד משחקת במערך 4-3-3 כשהדגש הוא על העברת כדורים מהירה מההגנה להתקפה וזכייה בכדור שני בחלק גבוה של המגרש. לרוב, אברטון מדלגת על הקישור שלה במהלך בניית המשחק, אך הקשרים עדיין צריכים להיות בעלי קריאת משחק וטכניקה טובים כדי לזכות בכדורים השניים אחרי כדורי האורך לשחקני ההתקפה. כאשר אברטון שולטת בכדור בהתקפה, איוובי הוא כביכול הפליימייקר של הקבוצה. בשל העובדה שהוא מורגל בכדורגל של שליטה בכדור מימיו בארסנל, וכן הטכניקה הנהדרת שלו עם הכדור ויכולת המסירה שלו, הוא הופך לכתובת של רוב הכדורים של אברטון בפוזשן.

 

יכולת המסירה

יכולת המסירה של איוובי חושלה על ידי שנים של מסירות מאזורים צפופים ובחיסרון מספרי לעתים מהאגף. עכשיו, כשאברטון כן בונה את המשחק מאחור, איוובי יורד לעזור בהנעת הכדור ומונע מאברטון את הצורך בכדורים ארוכים קדימה לחלוצים.

איוובי נכנס ממש לקו ההגנה ובקלות משחרר כדור קשה בין שני שחקנים ישר לשחקן התקפה שיש לו שטח גדול לרוץ אליו.


תכונה נוספת שמשרתת את איוובי היא היכולת שלו לשמור על הכדור תחת לחץ ולשחרר אותו באופן מדויק. זה אמנם נראה כמו מהלך מאוד פשוט אבל המסירה הזאת מבטלת את שני שחקני ההגנה ומגבירה את הסיכויים של אברטון להגיע למצב הבקעה בסוף ההתקפה הזו.

איוובי מקבל את הכדור קרוב לקו האמצע תחת לחץ של שני שחקנים. בקלות רבה הוא מעביר את הכדור מרגל לרגל ומשחרר מסירה לשחקן שעושה תנועה קדימה ויש לו הרבה שטח פנוי לפניו.


כלי אחר שיש לשחקן הניגרי, הוא יכולת להעביר כדורים מצד לצד באופן מהיר שמשבש את העמידה ההגנתית של היריבה ועוזר לפצח הגנות נסוגות. היכולת להעביר כדור מצד לצד במהירות מגבירה מאוד את היכולת של קבוצה ליצור מצבי הבקעה, בעיקר מול יריבות שמצופפות את ההגנה.

איוובי מעביר מסירה של 40-50 מ' לשחקן בצד השני של המגרש, כאשר ההגנה של אסטון וילה מצופפת לצד אחד ומשאירה את האגף השני פנוי.


גם יצירתיות לא חסרה לשחקן המוכשר. מה שהופך את איוובי ליוצר מצבים כל כך מוכשר במיוחד העונה, הוא היכולת שלו לראות את המתרחש סביבו ולהגיב באופן מהיר בשילוב עם טכניקה טובה.

מזהה יתרון מספרי בפינה הרחוקה. למרות שכביכול נראה שאיוובי סגור ואין לו הרבה אופציות לקדם את המשחק מהעמדה בה הוא נמצא, הוא מזהה שני שחקנים שלו מגיעים עם ריצות מחוץ לרחבה אל עבר הפינה הרחוקה.

גם בעמידה צפופה ומסודרת של שחקני ההגנה, הוא יודע לזהות תנועות עומק של שחקנים ולתת מסירות מדודות, שלא עפות חזק מדי אל השוער אבל מצליחות להכניע את קו ההגנה.


 

יכולת דריבל

אם כבר הגעתם לחלק הזה אתם בטח שואלים את עצמכם: אם אלו התכונות של איוובי למה הוא שיחק כשחקן כנף כל השנים? אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו אבל כן אפשר להגיד שאיוובי כן מחזיק בסט תכונות חלקי לשחקן כנף טוב. שחקן כנף טוב צריך יכולת דריבל טובה עם הכדור צמוד לרגל. באופן כזה, הוא יכול למשוך שחקן הגנה אליו ואז ברגע האחרון להזיז את הכדור ולהוציא את שחקן ההגנה מאיזון - מהלך חשוב בפריצת הגנות נסוגות כשאתה בקבוצה דומיננטית.

התכונה שחסרה לאיוובי היא יכולת הדריבל על מהירות. התכונה הזו, שרוב שחקני הכנף מחזיקים בה, היא אחד החלקים החשובים במשחק של שחקן כנף. בשל העובדה שהוא לא יכול לעבור שחקן על מהירות, שחקני ההגנה יכולים פשוט "ללוות" אותו במקום לנסות ללחוץ ובכך הם מורידים את הסיכוי שלו לעבור אותם.

איוובי משתמש בסגנון הדריבל האהוב עליו: הוא רץ לכיוון שחקן ההגנה וברגע האחרון משנה כיוון ומסתובב עם הכדור - דבר שהוא מסוגל לעשות עם שתי הרגליים ולשני הכיוונים. המהלך הזה משחרר המון לחץ ושטחים במרכז המגרש.

למרות שאין לאיוובי את המבערים לפתוח בספרינט נגד שחקן הגנה, מה שכן יש לו הוא צעדים גדולים. מה שהצעדים האלו מאפשרים לו לעשות, הוא לשמור על הכדור באופן יעיל ולצאת קדימה מהר דרך אזורים בהם הצפיפות היא לא גדולה.

בגרפיקה הבאה ניתן לראות את "סחיבות הכדור" של איוובי. ניתן לשים לב שרוב הכניסות שלו לרחבה מגיעות דווקא מאזור מרכז הרחבה ולא מהכנף - דבר המבטא את העובדה שהוא כבר לא משחק כשחקן כנף אלא כשחקן מרכז.


 

כיבוש שערים

הרקורד של הניגרי מבחינת כיבוש שערים הוא פחות ממרשים. הוא רשם עד כה 16 שערי ליגה עם XG של 20.5. חוסר ההחלטיות מול השער הוא עוד אחת מהסיבות למה איוובי חייב לשחק בתפקיד עמוק יותר במגרש. תהליך מעניין שהתחיל השנה, הוא שאיוובי מוצא את עצמו במצבים יותר פנויים לבעיטות מחוץ לרחבה, אז הוא לא צריך לבעוט כדור חזק ומהיר אלא יש לו יותר זמן לבעוט כדור יותר מדויק.

מול מנצ'סטר יונייטד בערב החג ראינו איך זה נגמר - בחיבורים של דה חאה.


 

סיכום פרנק למפארד עשה עבודה פשוט מצויינת עם השחקן הזה. רק בא להראות לכם שלפעמים השינוי בקבוצה מגיע דווקא מהדברים הכי פחות צפויים. לאיוובי הנהדר נאחל המשך עונה מוצלחת בפרמייר ליג, אין ספק שההסבה שלו לתפקיד מרכזי יותר תתרום עוד רבות גם לקבוצה שלו וגם לו באופן אישי.

נהנתם מהקריאה? אוהבים את התוכן שלנו? בבקשה שתפו אותנו אצל חבריכם כדי שאנחנו נוכל להמשיך ליצור תוכן משמעותי עבורכם.

57 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page