top of page

אוסקר גארסיה: התלמיד הנאמן של הפילוספיה



״ אתה יכול לשנות הרבה דברים, לא את הפילוספיה ״

יוהאן קרויף מונה למנג׳ר של ברצלונה אי שם בשנת 88׳ והוביל את אחת המהפכות הגדולות ביותר שנראו אי פעם במועדון כדורגל. חוד החנית של המהפכה הזאת היה השיפוץ המאסיבי שביצע ההולנדי באקדמיית הכדורגל של הקבוצה, ׳לה מאסיה׳.


החזון של קרויף החל ברצון שלו להשתמש באופן מאסיבי במערכת האקדמיה ועד הדרישה המסוימת שלו לסוג השחקנים שצריכים להתקבל אליה. המהפכה הזאת לא רק הפכה את ברצלונה לאחד המועדונים האהודים והגדולים בעולם אם לא הגדול שבהם, היא הפכה את הדרך בה חושבים היום על כדורגל.


אוסקר גארסיה היה ילד שגדל והתחנך בלה מאסיה, עשה את כל הדרך לקבוצה הראשונה וזכה להתאמן תחת המאסטר- למרות שהיה גבוה מעט מהדרישות של קרויף באותה תקופה (1.82מ׳). כיום הוא פותח עונה שנייה עם סטאד ריימס מהליגה הראשונה בצרפת לאחר שעבר במספר תחנות בספרד, צרפת ואוסטריה. כמובן אי אפשר גם לשכוח את שתי הקדנציות שלו בצהוב של מכבי שם למעשה החל את קריירת האימון שלו.


אוסקר זכה להקשיב וללמוד מהגאון ההולנדי באופן יומיומי, במשך 3 שנים והוא ללא ספק הפנים ומיישם. מהרגע שתפס את התפקיד בקבוצה מצפון-מזרח צרפת הוא ביצע שיפוץ למערכת האקדמיה של המועדון והתמיע דרך של הסתמכות על שחקניה. כבר בעונה שעברה המנג׳ר נתן קרדיט לחלוץ האקדמייה הוגו אקטיקה וזה החזיר לו בעונה מצוינית (10 ש׳ 4 ב׳), בסופה נמכר לפ.ס.ז׳ בסכום מכובד של 28M אירו.



״אתה יכול לשנות הרבה דברים, לא את הפילוספיה״ אמר גרסיה בראיון האחרון שלו בגרדיאן. ״אני אוהב לפתח שחקנים ובו זמנית להיות תחרותי מאוד״ הדגיש התלמיד החרוץ. כנשאל בראיון האם הוא מקובע לשיטת משחק אחת הוא ענה- ״תמיד תלוי בסגל השחקנים שלרשותך״. וניתן להבין מכך שהמאמן בן ה 49 מתקבע על פילוספיה שלמה ולא דווקא על שיטת משחק מסוימת.


הפילוספיה בפשוטה אומרת- להסתמך על צעירים מהאקדמיה כבסיס של המועדון מבלי לוותר על התחרותיות, עד כמה שאפשר. והסיבה שאני אומר עד כמה שאפשר היא ברורה, בסופו של דבר שחקנים צעירים הם חסרי ניסיון ומתקשים לספק יציבות. ועדיין לשחקנים צעירים יש יתרון, סר. אלכס פרגוסון טען שזה החוסר פחד שהם מביאים איתם, בנוסף לעובדה שיש לו את האפשרות לעצב שחקן בדמותו.


את העונה הקודמת, סיימה ריימס במקום ה-12 והמכובד. העונה הם רוצים לעשות עוד צעד קדימה בתהליך שלהם ולסיים בחלק העליון של הטבלה. בפוסט הזה ננסה להסביר איך זה עובד על הדשא, אז בואו נתחיל!

 

משחק ישיר בפוזישן

למרות השפעותיו הרבות של קרויף על המאמן הספרדי, ריימס היא ממש לא קבוצה שמסתמכת על החזקה בכדור. נתון שיוכיח זאת- ריימס סיימה בעונה שעברה במקום הלפני אחרון בהחזקה בכדור (42.9%). מפתיחת העונה הנוכחית הנתון הזה הוא יותר קיצוני והיא ממקומת במקום האחרון עם 38.7%. בנוסף לזה בעונה שעברה ריימס סיימה במקום האחרון בנתון ׳קצב מסירות׳ ( מסירות פרק דקה של החזקה בכדור) עם 13.2 כאלה. עד עכשיו העונה, אם שאלתם- היא במקום הלפני האחרון עם קצב של 13.1 מסירות.


ריימס מרגישה מאוד בנוח עם משחק אנכי וישיר, החבורה של גארסיה לעיתים קרובות מנסה להעביר את הכדור קדימה במהירות או למצוא שחקן עם שטח שיכול להוריד את הכדור, להסתובב וליצור לינ-אפ מהיר עם חבריו להתקפה או להרוויח את הכדור החוזר בעמדה גבוהה. שתי הסיטואציות נועדו כדי להפעיל המון לחץ על חוליית האחורית של היריבה ולא לאפשר לה להסתדר במבנה ההגנה המסודר שלה.


קרדיט: TFA

ריימס בדרך כלל הולכת על בעיטת שוער ארוכה, שמכוונת לאחד מהחלוצים או הקשר 10 שלה במידה ומשחק. גרסיה בעיקר משתמש במערך 3-4-1-2. בנוסף הוא משתמש גם בוריאציה ללא מספר 10 עם שלושה חלוצים (3-4-3) או במקרים הגנתיים יותר 3-5-2.


אומנם לאף אחד מחלוציה של ריימס העונה אין נוכחות אווירית כדי להתמודד עם כדורים ארוכים, אך הם בהחלט מועילים בעזרת המבנה שהקבוצה עומדת בו בהתנפלות והשתלטות על הכדורים השניים שנופלים מהמאבקים האווירים הללו. כפי שניתן לראות בתמונה מעלה שתי קשרים ממקמים את עצמם קרוב למאבק ומוכנים לקפוץ על הכדור החוזר.


ארגון, מודעות מרחבית, קצב וכוח עבודה הן תכונות המפתח לשחקנים במצבים כאלה כדי לצאת מהמאבק עם הכדור ברגליים שלהם. הקשרים של ריימס חייבים יותר מכולם להחזיק בתכונות האלה והם הלב הפועם של השיטה.


 

משחק בילד-אפ


קרדיט: TFA

כפי שכבר אמרנו ריימס היא לא קבוצה שאוהבת להחזיק את הכדור, שלא נדבר על להניע אותו מאחור. גארסיה מבין שהשוער שלו לא מרגיש בנוח עם הכדור ברגל תחת לחץ. כמו שהוא מבין אתה זה גם המאמנים היריבים שלי מבינים את זה לכן הם שולחים עליו לחץ. גארסיה החליט לנצל את זה לטובותו כאשר הורה לשוער וחוליית ההגנה שלו להזמין אליהם את הלחץ בעזרת כמה מסירות פשוטות מאחור בכדי ליצור שטחים בחלק הקדמי של במגרש. ממש כפי שניתן לראות בתמונה.


בתמונה למטה ניתן לראות את הסיטאציה שנוצרת בעקבות לחץ של שחקני ההתקפה של ריימס על הכדור החוזר. אחד השחקנים מצליח להשתלט על הכדור ותוך 6 שניות בלבד הם מגיעים לאיזור המסוכן ליד הרבה של אנז׳ר. כל זה מוביל אותנו לנושא הבא, משחק הלחץ.


קרדיט: TFA
 

משחק לחץ


מדד הPPDA של הקבוצה בעונה שעברה היה השמיני בטיבו בליגה כשהם מאפשרים בממוצע 13.49 מסירות כל פוזישן הגנתי לפני שעושים פעולת הגנתית ראשונה. העונה הם במקום התשיעי במדד (12.08) עד עכשיו. משחק הלחץ של ריימס לא נשען על לזכות בכדור בעמדה כמה שיותר גבוהה או במהירות המירבית. ריימס משחקת עם מבנה הגנתי מאורגן היטב, שהוא כן מעוצב כדי לזכות בכדור באיזורים גבוהים כדי ליצור התקפות מעבר מהירות, אבל בנוסף הוא עוצב כדי להוביל את היריבה לאיזורים מסויימים במגרש שם היא מאומנת בהפעלת לחץ.


החבורה של גארסיה בדרך כלל לוחצת בצורה איזורית. שתי החלוצים ינועו לפי תזוזת הכדור, כאשר הקשרים והווינגבקים עשויים לנוע לעבר שחקנים שנכנסים לאיזורים שלהם במגרש. הבלמים נשארים מקבועים למקום שלהם וכמעט ולא מתעסקים במאבקים באיזורים גבוהים במגרש, ונכנסים לתמונה רק ברגע שהלחץ נדבר ויש סכנה של התקפת מעבר.


קרדיט: TFA

מלכודת הלחץ של ריימס מתמקדת באיזורים של מובילי הכדור של היריבה, אלה שמניעים את המשחק. הם לוחצים מבחוץ לבפנים במטרה להוביל את הקבוצה לשחק במרכז. ברגע שהכדור מגיע לקו הקישור של היריבה הלחץ הופך מפסיבי לאגרסיבי כאשר המטרה היא לא לאפשר לקשר אף זווית מסירה. ממש כמו קירות שסוגרים על גיבורי על בעקבות מלכודת מרושעת של הנבל בסרטים המצויירים שגדלנו עליהם.


 

סיכום

אוסקר גארסיה לא יוביל את ריימס העונה לאליפות, וספק גדול גם אם למקום שמוביל לאירופה. במיוחד לאחר פתיחת העונה הפחות טובה בה הצליח להשיג עד עכשיו ניצחון בודד וארבע תוצאות תיקו בתשעת המשחקים הראשונים לעונה.


דבר אחד בטוח, המאמן שגדל והתחנך בלה מאסיה מביא למועדון הצרפתי דרך, ממש באותו סגנון שלמד מיוהאן קרויף האגדי. ריימס תמשיך לנסות ולשחק את הכדורגל שלה בהתאם לשחקנים שברשותה, והדבר היחיד שיהיה בטוח זה שהשחקנים יגיעו מהאקדמיה ישחקו בקבוצה הראשונה ויקבלו את ההזדמנות להתפתח תחת מאמן שמאמין וסומך עליהם.

78 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page