top of page
Writer's pictureשניר שירצקי

ההגנה הכי טובה בעולם? פ.צ בורגוס מודל 22/23

מי את פ.צ בורגוס?

בורגוס הוא מועדון מהליגה השנייה בספרד. בעונה שעברה, המועדון סיים עונה בינונית במקום ה-11 בליגה כשהקבוצה רושמת את כמות השערים הנמוכה ביותר במשחקים שלה (כיבושים וספיגות) בסוף העונה. המועדון הקסטילאי החליט שבמקום לנסות כיוון אחר וקצת יותר ססגוני, הוא מאמץ ולוקח לקיצון את שיטת המשחק ובינתיים נראה שהתוצאות משתלמות. העונה, הקבוצה ספגה את שערה הראשון במשחקה האחרון שהיה משחק מס' 11 שלה העונה אחרי ששמרה על 10 רשתות נקיות ברצף. בעונה שעברה רק לשם השוואה, הקבוצה שמרה על רשת נקייה ב-16 משחקים מתוך 42 ונדמה שהיא בדרך לשבור את השיא ובענק.



המאמן, חוליאן סלרו פרננדז ידוע כמחולל ניסים בבורגוס. הוא העלה את הקבוצה לליגה השנייה אחרי שהייתה תקועה בליגה השלישית 19 שנה! כרגע הקבוצה במקום השלישי בליגה השנייה וללא ספק תחפש להשלים העפלה לליגה הראשונה בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה. הקבוצה משחקת ב4-2-3-1 שמטרתו לשחק בעיקר על התקפות מעבר נגד היריבות ונראה שבינתיים זה עובד לה. מדד השערים הצפויים מראה שהקבוצה אמורה לכבוש 9.79 שערים מתוכם היא כבשה 8 שזה קצת פחות מהצפוי. הנתון היותר מעניין הוא השערים הצפויים שהיא הייתה אמורה לספוג. מדד השערים הצפויים מראה שהקבוצה הייתה אמורה לספוג 12.43 שערים אך היא ספגה רק 1 עד כה. אז מה הסוד של בורגוס?

 

צפיפות הגנתית אחת הסיבות העיקריות להגנה המצויינת של בורגוס היא הצפיפות האנכית בהגנה. הכוונה בצפיפות אנכית היא שבין קווי המשחק של בורגוס (הגנה, קשרים הגנתיים, קשרים התקפיים, חלוץ) אין כמעט שטח לשחקני היריבה כדי לעשות תנועה ולקבל כדור. הקבוצה משחקת בבלוק נמוך כאשר כל הקווים מצופפים אחורה וכאשר הקבוצה מבצעת לחץ, קווי ההגנה דוחפים למעלה במטרה זהה, לצמצם את השטח הפנוי בין הקווים. המשמעות של כך היא שקבוצות יריבות נאלצות לבצע אחת משתי פעולות: כדורים ארוכים מעל ההגנה אותם השוער יכול לקרוא עם יציאה טובה או לנסות להתמסר מסביב לבלוק הצפוף עד שמוצאים פירצה, דבר שבורגוס לא מאפשרת ליריבותיה.


אין כמעט שטח בין קווי ההגנה של בורגוס

 

שמירה אישית במרכז המגרש

נדבך נוסף במשחק ההגנה של בורגוס הוא השמירה האישית של שלישיית הקישור המרכזי על שלישיית הקישור של היריבה. מה שהצעד הזה עושה, הוא בעצם מבטל את הכוח היצירתי של היריבה ומאלץ אותה שוב ללכת או על כדורים ארוכים או על נסיונות להתמסר מסביב להגנה. שיטת המשחק הזו אמנם מאוד הגנתית אך מאוד אפקטיבית במניעת יצירת מצבים נגד הקבוצה שלך.



כפי שניתן לראות בתמונה למטה, כאשר החלוץ מצליח לסגור את אופציות המסירה של הבלם למגן (הבלם בכחול לא יכול למסור למגן השמאלי שלו), זה מאפשר לשחקן הכנף של בורגוס למלא את המקום של הקשר המרכזי בשמירה האישית על קשר מרכזי של היריבה, מה שמאפשר לשחקן הקישור של בורגוס לרדת לאזור מרכזי יורד ולשמור אזורית מפני תנועות לקבל כדור באזורים מרכזיים של שחקני ההתקפה של היריבה. הבעיה מתחילה כשהחלוץ לא מצליח לסגור את אופציות המסירה של הבלמים. אם הוא לא יכול לעשות את זה, שחקן הכנף שלו לא יכול לשחרר את המגן עליו הוא שומר, הקשר שלו לא יכול לשחרר את הקשר של היריבה ובשל השמירה האישית יש שטח ענק באמצע ההגנה של בורגוס שקבוצות יכולות לחדור דרכו.


החלוץ סוגר את קווי המסירה של הבלם לצד שמאל, כנף שמאל נכנס לאמצע וקשר אמצע נכנס לשטח הפנוי באמצע המגרש.


בזמן שהשמירה האישית במרכז המגרש הוכחה כיעילה מאוד עבור בורגוס, היא משאירה מעט מקום מרווח לטעויות. ברגע ששחקן אחד מחליט לתקוף את הכדור ולא להישאר עם השחקן שלו, הוא משאיר מאחוריו שטחים גדולים במרכז המגרש ושחקן פנוי שיכול לרוץ אליהם.


קשר התקפי של בורגוס מחליט לתקוף את הכדור, השחקן שהוא אמור לשמור עליו עושה תנועה מאחורי הגב שלו ומקבל כדור פנוי באמצע המגרש עם המון שטח ועם קו הגנה שצריך לסגת מהר מאוד אחורה בצורה מסודרת.


מעבר לבעיה של תקיפת הכדור, האופן שבו שלישיית הקישור שומרת אישית את שלישיית הקישור של היריבה מותירה מצב בעיותירה מצב בעייתי אחר. החלוץ לוחץ על שני בלמים שתמיד נמצאים ביתרון מספרי עליו, ברגע שהכדור עובר אותו ברגליים של אחד הבלמים, הוא יכול להתקדם באופן כמעט חופשי למרכז המגרש כי אף אחד לא מגיע לסגור אותו.


בלם עם הכדור יכול להתקדם באופן כמעט חופשי קדימה ולמסור כדור לתנועות של שחקני הכנף

הבלם מגיע ומזהה שהקשרים עסוקים בשמירות אישיות ולכן הוא יכול להתקדם כמעט עד הרחבה בלא מפריע


בשל העובדה שבורגס נותנת לשחקנים להתקדם דרך מרכז המגרש שלה, היא מאוד חשופה ללחץ בלתי פוסק ולדקות ארוכות בהן היא נאלצת להתגונן ולרדת אחורה בזמן שהיריבה רק דוחפת אותה אחורה ומנסה לשבור את הבלוק. איטור קורדובה, הבלם של בורגוס קריטי מאוד למאמצי ההגנה של הקבוצה העונה כשהיא נדחפת לאחור עם יכולת ההגנה הטובה שלו על הרחבה. התמונה הבאה מציגה את כל הפעולות ההגנתיות שביצע הבלם, כשחלק משמעותי מהן מגיע בתוך רחבת ה-16 שלו.


הרבה מאוד חטיפות כדור מגיעות בתוך הרחבה


סגנון המשחק של בורגוס הוא סגנון הגנתי שמאוד קשה לפרוץ אותו אך ברגע שהדריבל לתוך מרכז המגרש מבוצע, בורגוס חשופה מאוד. כמו כן, העובדה שבורגוס לא לוחצת כמעט בכלל על מניעי הכדור משאירה אותה חשופה ללחץ בלתי פוסק ומקשה עליה לייצר מצבי הבקעה לעצמה.

 

בילד-אפ ללא סיכון

בבניית ההתקפות, בורגוס הולכת על שיטה מהירה וישירה שמסכנת אותה כמה שפחות. המשמעות של כך היא כדורים ארוכים בכדור שוער וניסיון לזכות בכדור שני באזור גבוה במגרש ע"י יצירת צפיפות באזור שבו הכדור אמור ללכת אליו מהשוער. השוער חוזה אנטוניו קארו מסוגל לבעוט את הכדור למרחק גדול מאוד ביחס לשוערים אחרים, וכשהוא משגר את הכדור שחקני ההתקפה מצופפים לאזור ומנסים לזכות בו.


ריבוי של חולצות ורודות באזור אליו הכדור הולך


מפת מסירות של קארו, שוערה של בורגוס. ניתן לראות שיש העדפה לכדורים ארוכים וכי הוא מגיע הרבה פעמים עד רחבת היריבה בכדור השוער.


 

יעילות התקפית

החלק האחרון שיסביר את ההתחלה הנהדרת לעונה של בורגוס הוא הישירות שלו בהתקפה. מערך ה4-2-3-1 מאפשר לה להשאיר 4 שחקנים ב"רסט אופנס". כלומר, השחקנים למעשה עומדים בהגנה בעמדות מוצא שיאפשרו להם לצאת מהר קדימה להתקפות מעבר. רביעיית ההתקפה של בורגוס מחוברת טוב ויודעת ליצור מצבי הבקעה כאשר קבוצות מתקשות להתמודד ב"רסט דיפנס" מול ריצה של 4 שחקנים קדימה. בכל מקרה, ביציאה של 4 שחקנים כמעט תמיד נוצר מצב של 4 נגד 3 בהתקפה ואז כל מה שנותר זה למצוא את השחקן הפנוי שיכול ליצור לעצמו מצב הבקעה.


4 שחקנים של בורגוס מספיקים להגיע לעמדה מסוכנת בעוד שרק 3 שחקני הגנה יכולים לעצור אותם. במקרה זה הכדור הולך שמאלה לפינה הרחוקה אך באותה מידה הוא יכול ללכת ימינה לתנועה לעומק או אחורה לקשר האחורי שמגיע טיפה יותר מאוחר מכולם.


בנוסף, בורגוס אוהבת להשתמש בעוצמות של החלוץ מוראד אל גזוואני כשהיא משחקת נגד הגנות שאינן פרוצות להתקפות מעבר. בתמונה הבאה נראה כיצד בורגוס יוצרת שער מכדור חוץ שהולך ישירות לחלוץ. הוא משתמש בפיזיות שלו כדי לשמור על הכדור ולנער את השומר שלו ואז מעביר כדור רוחב לפינה הרחוקה שם מגיע שחקן פנוי לגמרי שמבקיע.


כדור החוץ מגיע ישירות לחלוץ שמשתמש בעוצמות שלו כדי לשמור על הכדור בתוך הרחבה ולהעביר כדור רוחב לשחקן פנוי בפינה הרחוקה.


 

סיכום

הניתוח הטקטי הזה מראה שלמרות שבורגוס הביאה משהו חדשני לשולחן בשיטה ההגנתית שלה, עדיין יש יותר מדי פגמים בשיטת המשחק שלה. השער האחד שהיא ספגה העונה נראה יותר כמו צירוף מקרים מאשר משהו מתוכנן. הקבוצה נראית לחיצה מאוד ובשל העובדה שהיא מתמודדת עם לחץ כבד רוב המשחק היא ממעטת לייצר מצבים ולכן עליה לדאוג שכל מצב יהיה מצב באמת איכותי. נראה שזה רק עניין של זמן עד שהסטטיסטיקה תתיישר ובורגוס תמצא את עצמה מתדרדרת בטבלה.

82 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page