top of page

עידן חדש בברגמו: שיטת המשחק החדשה של גאספריני באטאלנטה

אחרי שלוש עונות רצופות בהן סיימה במקום השלישי בסרייה א', אטאלנטה חוותה עונה לא טובה במונחים שלה וסיימה במקום ה-8 שמוביל אותה לראשונה מאז עונת 2015/16 לעונה נטולת כדורגל אירופי. לאחר שנים בהם קיבלה הכרה והצליחה בזכות הכדורגל ההתקפי המהיר, הלחץ הגבוהה והאינטסיבי שלה. בעיני רבים העונה שעברה סימלה לצערנו- סוף עידן בברגמו.



לאחר שנים רבות בהן התרגלנו לראות מהקבוצות של גאספריני את הכדורגל האטרקטיבי עם המסירות המהירות והלחץ הגבוה, השנה מציג גאספריני גרסה הרבה פחות יומרנית, שמגנה היטב כיחידה ותוקפת בצורה שונה לגמרי ממה שהתרגלנו לראות מימיהם העליזים של פפו גומז ויוסיפ אילצ'ץ' בהתקפה. ובנתיים זה נראה נהדר, אטלאנטה ניצחה ב6 משחקים וסיימה עוד 2 בתיקו מפתיחת העונה והיא ניצבת במקום השני עם אותו מספר נקדות כמו נאפולי. בכתבה הזו ננסה לייצג לכם איך זה קורה הלכה למעשה.


מערך

דבר אחד שלא השתנה בגישה הטקטית של האיטלקי בן ה-64, הוא מערך השלושה בלמים בו השתמש רוב הקריירה. גאספריני משתמש בשלושה מערכים עיקריים שהם גרעין של הפילוספיה שלו. כפי שניתן לראות בתמונה, המערכים הם 3-4-3, 3-4-2-1 או 3-4-1-2 . גאספריני אוהב את הגיוון הזה כדי להתאים את עצמו ליריבות, אבל בעיקר כדי להתאים את עצמו לשחקנים שהביא הקיץ.


מבנה התקפה חדש

שנים בהם דגלה בכדורגל התקפי ויוזם, בו ניסתה ליצור עומסים בכנפיים ולפרוץ דרך חצאי שטחים, החזיקה בכדור ברוב המשחק והייתה זאת שהכתיבה את הקצב. אטלאנטה פתחה את העונה כשהיא מחזיקה בכדור רק 43.50% מהזמן, מה שמציב אותה במקום הלפני אחרון בליגה. היא מאפשרת ליריבות שלה להחיק בכדור לחלקים ארוכים מהמשחק, גם שהן זוכות בכדור וגם שהן בונות את המשחק מהשוער.


אטלאנטה מוסרת העונה בממוצע 13.2 מסירות פר דקת משחק לעומת 15.34 בעונה שעברה, מה שבעיקר מצביע על האופן והמהירות בה הקבצה מנסה להגיע לשליש המגרש האחרון של היריבה. עוד נתון שתומך בזה 44.65 המסירות הארוכות פר משחק שהקבוצה מנסה להשלים, מה שמציב אותה במקום ה5 בליגה בנתון הזה. בעונה שעברה לדוגמא, המספר עמד על- 38.81.


למעשה מסירות ארוכות הפכו לאספקט מאוד עיקרי בשיטת המשחק החדשה של אטלאנטה. הקבוצה עדיין מתחילה את המשחק מהשוער במהלך הבילד-אפ, אך במקום נסות לעבור כל שליש במגרש בעזרת מסירות ושליטה מלאה על הכדור, מטרת הבילד-אפ היא להזמין לחץ מהיריבה לשליש ההגנתי שלה.



כל הנתונים מראים שאטלנטה פשוט תוקפת פחות. בעונה שעברה היא השיגה 24.01 נגיעות בכדור ברחבה פר משחק (מקום 2 בליגה) , הענה רק 16.51 (מקום 10 בליגה), וזה ממשיך גם בכל הקשור לאיומים על השער עם 9.58 בלבד פר משחק העונה. אז אם היא ויתרה מעט על התקפה, איך היא מתגוננת?


מבנה הגנתי

אחת הסיבות העיקריוצת להצלחת חבורתו של גאספריני העונה מגיעה דווקא בצורה שהיא עומדת על המגרש כשהכדור לא אצלה. הששימוש במערך שלושה בלמים עם שתי ווינגבקים יכול במהירות להפוך. למבנה הגנתי של קו 5 בהגנה כשמעליהם 5 שחקני קישור וההתקפה עומדים במבנה שמתשנה בין 2-3 ו 3-2. מה שיוצר כמבן מערך הגנתי של 5-3-2/5-2-3. אם פעם היינו רגילים לראות את שיטת הלחץ גבוהה של שמירה אישית והמון אגרסיביות שאין לו באמת מבנה מסודר, והוא מותאם לכל יריבה. היום אנחנו מקבלים גרסה מעט שונה, הלחץ על מובילי הכדור של הוא עדיין אגרסיבי אבל מבוקר יותר אבל בעיקר העובדה שאטאלנטה נעה בין בלוק נמך, בינוני וגבוהה כיחידה אחת.


המטרה של אטלאנטה היא להובל את היריבה לשחק באגפים שם היא מבצעת בעיקר את פעולות הלחץ שלה. ממש כמו בתמונה למטה, פיורנטינה בונה מהלך בשליש המרכזי, אטלנטה מכריחה אותה לשחק הצידה בעקות מבנה 2-3 שיש לה באמצע, ברגע שהכדור מגיע הצידה אחד השקרים עולה ללחוץ בקו עם 2 השחקנים הקדמיים והופך את המבנה ל 3-2 . אטלנטה מבלה העונה יותר זמן בבלוק הגנתי נמוך. בדרך כלל קבוצות שעושות זאת מתגוננות במבנה קומפקטי וצפוף ומוותרות לגמרי על האגפים, אטאלנטה לעומת זאת מתגוננת במבנה רחב ומכוונת את הקבוצות הצידה במטרה לזכות שם בכדור ולא לאפשר כדורי רוחב.


התקפות מעבר

לא משנה כמה הן היו קטלניות, התקפות המעבר של אלנטה אף פעם לא היו חלק כל כך מרכזי בגישת המשחק שלה תחת גאספריני כמו שהן מתחילת העונה הנוכחית. אטאלנטה יושבת בבלוק נמוך שבנוי כדי להוציא אותה להתקפה מתפרצת בצורה המיטבית ביותר ברגע שהיא זכתה בכדור. בצמד התמונות הבאות אנסה להסביר לכם את זה בבירור. התמונה מתחילה לאחר ניסיון הגבהה של מונצה, אטאלנטה יושבת בבלוק נמוך שדיברנו עליו בפסקה הקודמת. ניתן לראות במונה האשונה שיש שמונה שחקני אטלנטה מאחורי הכדור (קו 5 בהגנה + 3 קשרי אמצע מעליהם. כאשר הכדור הורחק והגיע לאחד הקשרים, שחקן יורד אחורה כדי לשמש השחקן מטרה של המתפרצת הזאת, במקרה הזה לוקמן, הוא מסתובב וישר שולח כדור לצד השני לשחקן שמצטרף ומוציא מתפרצת.




דעתכם?


137 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page