top of page

דוח ניתוח יריבה - לך פוזנן

מאוחר יותר הערב, תשחק הפועל באר שבע במסגרת המחזור ה-3 של שלב הבתים של הקונפרנס ליג נגד אלופת פולין, לך פוזנן.


אם יבקשו מכם לבחור מתוך שינה קבוצה מהליגה הפולנית כנראה שרובכם תבחרו בלגיה ורשה (מקום 10 בליגה עונה שעברה) או ויסלה קרקוב שהביסה את בית"ר ירושלים (משחקת בליגה השנייה כעת), אבל לרובנו השם לך פוזנן לא היה כל כך מוכר כשתוצאות ההגרלה יתפרסמו.


בואו ניכנס לעומק של אחת הקבוצות היותר מעניינות ומסוכנות שיצא לי לחקור:



רקע

הקבוצה הוקמה לפני 100 שנה, במהלכן זכתה ב-8 אליפויות פולין, האחרונה ביניהן בשנה האחרונה.


את העונה הנוכחית פתחה הקבוצה בצורה לא טובה אחרי שאיבדה בקיץ את המאמן שלה שהתפטר בגלל סיבות משפחתיות וכן איבדה גם את "השחקן הצעיר הכי טוב בליגה", יעקוב קמינסקי, שעבר בקיץ לוולפסבורג בסכום של כ-10 מיליון.

במקום להשקיע את הכסף בבנייה מחודשת של הסגל, הקבוצה החתימה רק שחקן אחד בכ-1.2 מיליון, והשאילה עוד כ-9 שחקנים בנוסף לעוד 8 שעזבו עם סיומי השאלות וסיומי חוזים.


כל אלו, הובילו בתחילת העונה למצב בו הקבוצה מתקשה להתמודד עם העומס גם של הליגה וגם של מוקדמות ליגת האלופות ולכן היא נאלצה בגדול לבחור באחת מהתחרויות. קמפיין ליגת האלופות שלה נגמר אחרי הדחה כואבת בסיבוב השני 6:2 בסיכום שני משחקים לקרבאח האזרית. בליגה הקבוצה מצאה את עצמה במקום האחרון אחרי 5 משחקים כשהיא לא רשמה ניצחון בודד אפילו.


בחודש האחרון נכנסה הקבוצה לרצף תוצאות יותר טובות, היא מטפסת למעלה בליגה וכן רשמה ניצחון מרשים על אוסטריה וינה והפסד דחוק מאוד בדקה האחרונה 4:3 לוויאריאל.

 

המאמן

ג'ון ואן דר ברום ההולנדי. המאמן מחזיק בניסיון באימון בבלגיה ובהולנד, הוא זכה בליגה הבלגית ובגביע הבלגי עם אנדרכלט וגנט לפני כעשור. המאמן מעדיף לשחק ב 4-2-3-1 עוד מימיו בהולנד. הוא דוגל בהתקפות מעבר מהירות, משחק אגפים, לחץ גבוה וכדורגל אטרקטיבי.



שחקני מפתח:

ג'ואל פריירה (2#) - המגן הימני, כנראה השחקן הכי טוב בקבוצה. המגן הימני מחזיק ביכולות התקפיות יוצאות דופן, כאשר האיום העיקרי שלו הוא ההגבהות שלו שלא יורדות ברמה מהמגביהים הטובים בעולם. הוא יצר הכי הרבה מצבי הבקעה וסיים כסגן מלך הבישולים של הקבוצה בעונה שעברה. המגן מסוגל ליצור מצבים גם מהקו וגם מחצאי השטחים. יש לו טכניקה מעולה עם הכדור ברגל והוא מסוכן מאוד בהגבהות בנייחים.


החיסרון הבולט בו הוא שהתפקוד ההתקפי שלו גורם לו להיות חסר לפעמים בהגנה, בנוסף לעובדה שהוא לא חזק פיזית במיוחד ומתקשה במאבקי גובה בהגנה. ז'ואו אמאראל (24#) - קשר התקפי. הקשר הפורטוגלי הוא שחקן מאוד מגוון, הוא מחזיק בסט כלים רחב מאוד בהתקפה והוא יהיה היוצר והאיום המרכזי של לך פוזנן הערב. השחקן מהיר, טכני מאוד עם הכדור ברגל, יש לו דריבל מצוין קרוב לרגל, סיומת מעולה וראיית משחק שמלווה יכולת מסירה טובה. לעתים הקבוצה משחקת ב4-4-2 אז הוא משחק קצת מתחת לחלוץ אבל לרוב הוא הקשר ההתקפי הפותח.


החיסרון העיקרי- הוא הנטייה שלו לשחק כל הזמן קדימה באופן ישיר, הוא לא נותן לפעמים זמן לשחקנים שלו להגיב ולהכניס את עצמם לעמדות הנכונות לפני שהוא מחלק כדורים


מיקאל ישאק (9#) - חלוץ מטרה קלאסי, החלוץ השוודי-סורי של הקבוצה הפולנית סיים כמלך השערים של הקבוצה בעונה שעברה. השחקן חזק מאוד, גבוה, עם תנועה מעולה ללא כדור וסיומת נהדרת עם הראש ועם שתי הרגליים.השחקן משמש לעתים כשחקן ציר של קבוצתו כשהתפקיד שלו הוא לעשות תנועות ולרדת לעומק בעיקר כדי לשחרר שחקני התקפה אחרים למצבים יותר מסוכנים. הוא חיית רחבה ויודע הרבה פעמים בדיוק איפה לעמוד כדי לקבל כדור לשער.


חיסרון עיקרי - יכולת הדריבל שלו מוגבלת בצורה קיצונית, יש לו רק מהלך אחד שהוא משתמש בו תמיד של הטעיית גוף לימין וחיתוך לשמאל, דבר שעובד לו רק ב-50% מהמקרים. שמות בולטים נוספים: מיכאל סקוראש (21#) - שחקן כנף, ערך הופעת בכורה בנבחרת פולין בשבוע שעבר, מוביל את הקבוצה העונה בשערים ובישולים. אפונסו סוסה (7#) - קשר התקפי, שחקן הרכש היחיד של לך פוזנן הקיץ, הקשר הפורטוגלי מציג ניצוצות של יכולת טובה עד כה העונה. יספר קארלסטרום (6#) - המנהיג של הקבוצה במרכז המגרש, סגן הקפטן, שחקן מאוד אחראי ואגרסיבי. לא מסכן את השער של היריבה מספיק.


 

מערך ושיטת משחק:

כאמור, הקבוצה וגם המאמן שניהם מעדיפים את שיטת 4-2-3-1 עם שני קשרים אחוריים, כאשר אחד מהם יותר אחורי ועוזר בהנעת הכדור בעוד השני משחק מעט חופשי יותר. הרבה פעמים הקבוצה תעביר בין 4-2-3-1 ל- 4-4-2 או 4-1-4-1 בהתאם לגובה הלחץ ולשיטת הנעת הכדור של היריבה.


מבחינת משחק הבילד-אפ, הקבוצה מחפשת להעביר כדורים קדימה במהירות לרוב והיא אוהבת כשקבוצות לוחצות אותה (לא קורה הרבה בליגה הפולנית החלשה). אחת התבניות המועדפות על הקבוצה היא כשהיא נלחצת גבוה בכדור שוער, להניע כדור בין הבלמים לשוער בקו מאוד נמוך במטרה למשוך לחץ עוד יותר גבוה ואז לחלק כדורים ארוכים לשחקן כנף או למגן שנמצא פנוי.


אם לא לוחצים את הקבוצה בכדור השוער, היא תניע כדור בין הבלמים כאשר אחד הקשרים יכול לרדת לעזור אם לא מצליחים להתקדם.

מבחינת משחק הלחץ - הקבוצה לרוב לא לוחצת ממש גבוה, אלא יותר מעדיפה ללחוץ דרך המרכז בקו האמצע כדי לאלץ את הכדור להידחף לאגפים, שם היא מפעילה לחץ מאוד אינטנסיבי ויוצרת יתרון מספרי במטרה לזכות בכדור ולצאת מהר קדימה. הלחץ הזה של פוזנן משאיר אותה חשופה הרבה פעמים במרכז המגרש ובאגף הנגדי לכדור.


הקבוצה נוטה לשחק על התקפות מעבר מהירות דרך שחקני האגף או המגנים המהירים שלה. התבנית ההתקפית הנפוצה ביותר של הקבוצה היא כניסה של שחקי הכנף והקשר ההתקפי לאמצע המגרש, מה שמשאיר למגנים שטח לרוץ על הקווים ולהגביה כדורים, בעיקר מצד ימין עם גו'אל פריירה


 

מצבים נייחים:

לך פוזנן מציגה עקרונות ברורים במצבים הנייחים שלה:

1. כשהיא תוקפת היא תמיד תגביה את הכדור כלפי חוץ. הגבהה עם אותה רגל מאותו צד במגרש.

2. כשהיא תוקפת היא תמיד תחפש ליצור יתרון מספרי בקורה הרחוקה, לרוב באמצעות 2 שחקנים שהולכים לרחוק וכל השאר מצמצמים לאמצע ולקרוב.

3. בהגנה היא משלבת בין שמירה אזורית לאישית, 5 שחקנים לרוב שומרים אזורית באזור רחבת החמש בעוד ששאר השחקנים שומרים אישית או משחקים תפקיד אחר במצבים הנייחים.




מקווים שנהניתם לקרוא. שלחו לנו הודעה עם כל שאלה ובקשה שיש לכם, ארכיטקט הכדורגל כאן כדי לתת לכם תוכן שלא תקבלו בשום מקום אחר. אנחנו חיים על הפידבקים שלכם!

61 views0 comments

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page